Monday 28 January 2013

Cabbages

Tiga bulan lebih telah berlalu semenjak saya menyemai biji benih kobis. Semalam saya membuat keputusan untuk menuai kobis yang ditanam. Ada yang menjadi ada yang tidak. Tahu-tahu sahajalah cuaca di Melaka amatlah panas. Bagi yang mengeluarkan kepala kobis, ini pun agak-agak je sebab kepala kobis dah terasa sangat padat dan keras.

Saya ingat  semasa menyemai saya letak semaian di beberapa tempat di halaman rumah. Nak tengok tempat mana paling sesuai bagi tumbesaran kobis. Bila dah membesar, di alihkan pada plantter box, lupa nak tagging. So next time mesti efficient sikit. Mesti ditulis semuanya supaya tak lupa. 

Mesti keep track kalau tak macam mana nak improve kan? Be that as it may, I am a happy baby gardener. The harvested cabbages look so beautiful and fresh. Just like I predicted. They are really small. Just a bit bigger than a tennis ball =))

 Selamat dah separuh buat salad.



Aidassecret garden

6 comments:

  1. mesti manis ni..buat coleslaw mesti best ni! tahniah di atas kejayaan ini!

    ReplyDelete
  2. Kalau tanam sendiri mesti cakap manisnye kak =) terima kasih kak...

    ReplyDelete
  3. Cantik Kubis. Congrats a very good achievement. Diana pun tak sempat lagi nak menyemai sayur kubis lagi ni.

    ReplyDelete
  4. huish..nampak fresh! ni yg bersemangat nak tanam jugak nih..(tp x buat2 pun..)

    ReplyDelete
  5. kobis ni apa nama benihnya? saya punya tak membentuk jantung

    ReplyDelete
  6. Bestnya, saya tak reti tanam2 ni, bru nak cari2 info hehe

    ReplyDelete